Tuesday, February 17, 2009

PERINGATAN YANG ANEH (PENGLIPUR LARA)


Suatu hari Abu Nawas dipanggil Raja Harun Al Rasyid.

"Abu Nawas." kata Baginda Raja Harun Al Rasyid memulakan bicara.

"Daulat Tuanku yang mulia." kata Abu Nawas penuh takzim.

"Beta harus berterus terang kepadamu bahwa kali ini engkau beta panggil bukan untuk beta permainkan atau beta perangkap. Tetapi beta benar-benar memerlukan bantuanmu." kata Baginda bersungguh-sungguh.

"Gerangan apakah yang bisa hamba lakukan untuk Paduka yang mulia?" tanya Abu Nawas.

"Ketahuilah bahwa beberapa hari yang lalu beta mendapat kunjungan kenegaraan dari negeri sahabat. Kebetulan rajanya beragama Yahudi. Raja itu adalah sahabat karib beta. Apabila dia berjumpa dengan beta dia terus mengucapkan salam secara Islam, iaitu Assalamualaikum (kesejahteraan buat kalian semua). Beta tidak menduga sama sekali. Tanpa berfikir panjang beta menjawab sesuai dengan yang diajarkan oleh agama kita, iaitu kalau mendapat salam dari orang yang bukan beragama Islam hendaklah engkau jawab dengan Wassamualaikum (Kecelakaan atas kamu). Tentu saja dia merasa tersinggung. Dia bertanyakan mengapa beta sanggup membalas salamnya yang penuh doa keselamatan dengan jawapan yang mengandung kecelakaan. Saat itu sungguh beta tidak bisa berkata apa-apa selain diam. Pertemuan beta dengan dia selanjutnya tidak berjalan dengan sepatutnya. Beta berusaha menjelaskan bahwa beta hanya melaksanakan apa yang dianjurkan oleh ajaran agama Islam. Tetapi dia tidak dapat menerima penjelasanku. Beta merasakan bahawa pandangannya terhadap agama Islam tidak semakin baik, tetapi sebaliknya. Dan sebelum kami berpisah dia berkata: Rupanya hubungan antara kita mulai sekarang tidak semakin baik, tetapi sebaliknya. Namun bila engkau mempunyai alasan lain yang bisa aku terima, kita akan tetap bersahabat." kata Baginda menjelaskan dengan wajah yang amat murung.

"Kalau hanya itu persoalannya, mungkin hamba bisa memberikan alasan yang dikehendaki raja sahabat Paduka itu yang mulia." kata Abu Nawas meyakinkan Baginda.

Mendengar kesanggupan Abu Nawas, Baginda amat riang. Baginda berulang-ulang menepuk bahu Abu Nawas. Wajah Baginda yang gundah gulana seketika itu berubah cerah semula secerah matahari di pagi hari.

"Cepat katakan, wahai Abu Nawas. Jangan biarkan beta menunggu." Kata Baginda tidak sabar.

"Baginda yang mulia, memang sepatutnyalah kalau raja Yahudi itu mengucapkan ucapan salam keselamatan dan kesejahteraan kepada Tuanku. Kerana ajaran Islam memang menyeru kearah keselamatan (dari siksa api neraka) dan kesejahteraan (syurga). Sedangkan Raja Yahudi itu tahu Baginda adalah orang Islam. Bukankah Islam mengajarkan tauhid iaitu tidak menyekutukan Allah dengan yang lain, juga tidak menganggap Allah mempunyai anak. Ajaran tauhid ini tidak dimiliki oleh agama-agama lain termasuk agama yang dianut Raja Yahudi sahabat Tuanku yang mulia. Ajaran agama Yahudi menganggap Uzair adalah anak Allah seperti orang Nasrani beranggapan Isa anak Allah. Maha Suci Allah dari segala sangkaan mereka. Tidak sepatutnya Allah mempunyai anak. Sedangkan orang Islam membalas salam dengan ucapan Wassamualaikum (kecelakaan atas kamu) bukan bererti kami mendoakan kamu agar celaka. Tetapi semata-mata kerana ketulusan dan kejujuran ajaran Islam yang masih bersedia memperingatkan orang lain diatas kecelakaan yang akan menimpa mereka bila mereka tetap berpegang teguh pada keyakinan yang keliru itu, iaitu tuduhan mereka bahwa Allah Yang Maha Pengasih mempunyai anak." Abu Nawas menjelaskan.

Seketika itu kegundahan Baginda Raja Harun Al Rasyid sirna. Kali ini semakin gembiranya Baginda dan menawarkan Abu Nawas agar memilih sendiri hadiah apa yang disukai. Abu Nawas tidak memilih apa-apa kerana ia berkeyakinan bahwa tidak selayaknya dia menerima upah dari ilmu agama yang dia sampaikan.

1 comment:

  1. cerdikla abu nawas ni..
    akak pun sebenarnya takut nak jawab salam org nonmuslim..
    biasanya kalau nonmuslim bagi salam.. akak akn senyum jer..

    ReplyDelete

Semoga komentar kalian memberi manfaat buat Aljauhary..