Tuesday, February 3, 2009

PROJEK SOYA AL-JAUHARY


Alhamdulillah...
Selesai sudah imtihan untuk semester satu kali ini. Namun ada cerita yang ingin dikongsi bersama buat pembaca yang sudi singgah di laman yang sepi ini.
Dalam kesibukkan membaca, memahami serta menghafal ilmu untuk menghadapi imtihan seperti yang telah dijadualkan, terkadang kebosanan singgah didalam diri ini yang menjadi musuh untuk bersiap siaga di medan imtihan nanti.
Untuk menghilangkan sedikit kebosanan tersebut, macam-macam cara boleh dilakukan. Ada yang melalak dengar lagu rock, ada yang berteleku di tikar sejadah membaca Al-quran serta berzikir, ada juga yang berborak sesama sahabat bagi menghilangkan kebosanan tersebut. Namun bagiku, berjalan-jalan di pasar (suq) diwaktu malam dipilih sebagai salah satu cara untuk menghilangkan kebosanan.
Destinasi utama adalah kedai roti (makhobiz) dan dalam pencarianku itu berjumpalah dengan roti canai mesir (fatirah) hanya orang yang pernah datang mesir sahaja tahu sebesar mana roti canai itu. Biarlah gambar dibawah menceritakannya:





Rasa-rasa besar tak roti canai mesir?

Dalam perjalan pulang, hati ini rasa ditarik-tarik untuk menghampiri kedai rempah ni.



Maka bermulalah perbualan antara Al-jauhary dan Ammu rempah:
Al-jauhary : soya ada?
Ammu rempah: Ada.
Al-jauhary : berapa sekilo?
Ammu rempah : 4 genih sekilo. Berapa kilo nak?
Al-jauhary : bagi jer la sekilo. Lama dah tak ada soya?
Ammu rempah : Ya! Berzaman.
(alamak, ammu ni sindir aku ker??)
Al-jauhary : Soya ni bila sampai?
Ammu rempah : Baru 3 hari. Ambil 1.25 kilo la!! kira 5 genih, boleh!!
Al-jauhary : Boleh la!!
Setelah selesai transaksi penjualan, yang menepati rukun dan syarat jual-beli yang telah disepakati oleh jumhur ulama'. Maka beredarlah dari kedai itu serta terbayang lah keenakkan air soya yang sudah lama tidak dirasai. Lebih-lebih lagi di mesir tiada air soya dipasaran mereka samada di dalam kotak, botol mahupun di dalam tin.
Jadi, dengan adanya kacang soya ini, amat-amatlah bersyukur.
Dalam kesibukkan membayangkan keenakkan soya, baru teringat gula kat rumah dah habis.
Jadi, singgah la sekejap kat kedai ammu ni:



Al-jauhary : Ammu gula sekilo berapa genih?
Ammu : 3 genih, tapi dengan maliziy ana bagi 2.75 genih. nak berapa kilo?
Al-jauhary : Bagi la 2 kilo!!
(wah baik betul ammu ni. peramah pulak tu. tak rugi beli kat ni. alamak!!! promosi kedai ammu ni plak. tak mengapa, sebab ramai maliziy yang mencari keperluan harian di kedai ni.)

Sampai sahaja di rumah, maka bermulalah projek soya Al-jauhary.
Nak tahu banyak mana soya yang dibeli tadi? Ni ha gambarnya :




soya disebalik plastik

Nak tau macam mana cara buat air soya?

Mula-mula ambil 230gram kacang soya letakkan dalam pinggan :





Asingkan antara kacang soya dan ranting-ranting atau yang sewaktu dengannya :



Sambil buat kerja jangan lupa baca buku. Esok lusa nak imtihan :



Setelah selesai, basuh kacang tadi :



Pastikan basuh dengan bersih :





Sesudah itu isikan air untuk merendam kacang soya tadi :





Kemudian tutup supaya tiada serangga-serangga yang tidak diingini singgah, rendam semalaman :



Inilah rupa kacang soya yang sudah kembang hasil rendaman semalaman:



Nak tau macam mana perbezaannya??
Biar gambar ini yang menceritakannya, sebelum dan selepas :



Sekarang, tibalah masa untuk kacang-kacang tadi menari mengikut irama mesin pengisar. Hehehe.... :





Inilah hasil setelah beberapa minit menari-nari dalam bekas tu :





Dah boleh minum ker ni???
Belum lagi, memangla nampak sedap :



asingkan air dan sepah kacang soya.
(Habis manis sepah dibuang. Kacang soya tak rasa manis. Hehehe...)



Air kacang soya yang telah diperah tadi perlu dimasak.
Masak perahan kacang soya tadi selama 39minit 60saat. Wakaka :







Oleh kerana terlalu pekat, tambahkan sedikit air untuk menyeimbangkan kepekatan soya :





Setelah 33minit 60saat berlalu,
tibalah masa untuk masukkan gula :



Gula pun nak tunjuk ker?
hampeh betul...



Setelah cukup 39minit 60saat, maka air soya pun dah masak.

Tungkan di dalam gelas untuk dihidangkan:



Nak tau macam mana rasanya????
mana boleh cakap, sebab tidak dapat nak gambarkan keenakkan soya yang panas di waktu cuaca dingin salju. Keenakkan hingga ke titisan terakhir...



Selesailah sudah projek soya Al-jauhary, setakat ini hanya buat untuk keluarga, jiran-jiran serta sahabat yang duk kat maqabir sahaja. Tiada tempahan diterima lagi. Ada yang nak tempah ker?? Yang itu kena bincang kemudian.

Cukuplah buat kali ini...
soya syubhat sewaktu imtihan...

-Al-jauhary....

1 comment:

  1. betnyer..
    rasa nak minum jugak la..
    jumaat ni nak buat..ambik gambar..nak wak masuk dalam blog jugak..
    hehehehe..kihkihkih..

    ReplyDelete

Semoga komentar kalian memberi manfaat buat Aljauhary..