Friday, August 7, 2009

Selesema Babi tapi ramai sakit Melayu ?


Petikan dari blog Cina Islam

Oleh : Rozmal bin Malakan


Kesedaran umum mengenai penyebaran virus Selesema Babi atau A H1N1 masih rendah terutama orang Melayu. Mereka ingat nama penyakit Selesema Babi ini hanya boleh berjangkit jika makan , tersentuh atau berada berdekatan babi agaknya. Walhal virus ini sekarang merebak melalui sentuhan dan udara.

Akhir-akhir ini ramai yang dilaporkan mati assabab Selsema Babi ini orang Melayu.

Minggu lepas kawan saya pergi pasaraya Jayajusco di Seremban 2 yang kawasan di situ majoriti bukan Melayu, dia kata majoriti pengunjung di Jayajusco memakai topeng muka. Lepas tu dia pergi pasaraya Giant Senawang yang kawasan majoriti Melayu, boleh dikatakan tiada yang pakai topeng muka.

Sekolah anak saya di Seremban dah dua sekolah ada penularan wabak Selsema Babi ni , sekolah agama kerajaan pula tu. Satu sekolah tu ada dibekalkan sabun, satu sekolah tu tiada sabun, jadi saya suruh anak-anak bawa sabun sendiri.

Nampaknya kesedaran umum mengenai penyebaran Selsema Babi ini terutama orang Melayu boleh dikatakan ZERO.

Mungkin perlu tukar nama Selesema Babi ini ke Selesema Udara dan Selsema Sentuhan baru orang Melayu nak sedar agaknya.

Yang penting sentiasa menjaga kebersihan diri dan persekitaran. Selepas tu berdoa , solat hajat, bertawakkal dan seterusnya.


Rozmal bin Malakan
Seremban




Di Mansurah suasananya lebih kurang. Tahap kesedaran mahasiswa melayu khususnya dalam bidang pengajian islam amat-amat minimum. Dalam Mesyuarat Agung Tahunan kali ke17 lalu Aljauhary telah membangkitkan hal ini, namun badan kebajikan pelajar masih menyepi dalam menyedarkan mahasiswa peri-pentingnya penjagaan kesihatan dari penularan wabak tersebut. Jawapan yang diberikan ketika MAT ke-17 juga kurang sempurna. Pimpinan lebih minat memikirkan hal keselamatan ahli berbanding kesihatan ahli yang turut penting untuk dijaga. Jika hubungan dengan Amnu daulah amat akrab hingga perlu bersuamuka acapkali, namun hubungan dengan Jabatan Kesihatan Mesir dan Mansurah khususnya seakan tiada langsung hubungan dua hala.

Selaku mahasiswa yang mentalitinya tinggi, namun masih belum mampu menterjemahkan kesedaran peri-hebatnya penangan wabak selsema babi ini. Jika sebut pasal perjuangan dialah orang yang jagoh dalam hal ini. Namun bila dipersoalkan serta ditaklifkan hal wabak ini,
"Ohh.. Ermmm.. Itu terpulang pada ahli agar ahli sentiasa menjaga kesihatan mereka sendiri... Err.. Dah ada ker malizi mansurah mati sebab wabak ni??"
"Setakat ini belum ada yang mati, namun ada berita mengatakan seorang pelajar medic menjadi suspek dijangkiti wabak tersebut oleh pihak kesihatan"
"Ohh.. itu tiada dalam maklumat kami.."
Itu la agaknya persoalan dan jawapan yang akan dikeluarkan oleh mahasiswa pengajian islam Al-Azhar jika diasak dengan persoalan tanggungjawab dan kesedaran tentang pentingnya semua ahli sedar kehadiran wabak tersebut di sekitar penempatan ahli. Rendah sangat mentaliti tersebut. K
alau macam tu lah jawapan dari seorang mahasiswa, baik tanya budak sekolah rendah cina di malaysia. pasti jawapan yang diberikan lebih ilmiah kerana mereka didedahkan oleh ibu bapa serta pihak kesihatan tentang perlunya dan pentingnya dalam penjagaan kesihatan.

Mengingatkan pimpinan sudah, mengingatkan sesama sahabat pun sudah, cukup rasanya tugas aljauhary dalam memberi kesedaran kepada sahabat-sahabat. Takkan Aljahary nak anjurkan seminar kesihatan serta mengedarkan risalah dari rumah ke rumah tentang bahayanya wabak selsema babi ini??? Nanti ada pula di kalangan pimpinan dan yang sewaktu dengannya menempelak Aljauhary dengan mengatakan "Siapa enta ni nak pandai-pandai dalam urusan kami?? kami tahu la macam mana nak uruskan perkara ini. Enta dah langgar etika serta Mauqif persatuan, enta cuba memecahbelahkan ahli, enta cuba cari publisiti murahan, bertaubat lah segera, tajdid semula syahadah enta, pergi mekah taubat depan ka'bah..."
Hahahaha.. jangan pulak ada yang gila bila dengar tuduhan-tuduhan seperti itu. Namun yang Aljauhary pasti, mesti ada dikalangan sahabat-sahabat di mansurah ini tersenyum bila baca nukilan ini kerana pernah terjadi dalam hidupnya walaupun sekali.

Agaknya bila dah ada yang mati akibat wabak ini, baru nak sedar pentingnya penjagaan kesihatan dari dijangkiti wabak ini. Bila ada kematian maka ada pihak yang mendabik dada mengatakan merekalah yang jaguh dalam hal tersebut. Menjaga kesihatan ahli, menasihatkan ahli serta memberi kesedaran agar ahli tentang bahayanya wabak ini. namun ahli masih tidak mahu mendengar dan mengambil berat pada awalnya (ahli jugak disalahkan). Merekalah yang memperjuangkan halehwal kesihatan ahli kerana hanya mereka dan yang sewaktu denganya sahaja faham erti perjuangan. Manusia lain yang ada di mansurah ini tidak memahami perjuangan lebih-lebih lagi mauqif persatuan. Dan kalam itu diulang-ulang 7 generasi yang silih berganti.

Adakah begitu suasana yang kita inginkan??? Adakah tahap itu mentaliti kita?? Mungkin ada yang menganggap nukilan ini menghujum sesetangah pihak, ada juga yang akan menuduh nukilan ini untuk memburukkan suasana. Namun secara jelas Aljauhary ingin mengingatkan pihak-pihak tertentu jangan nak duduk sedap jer kat atas sana hingga mengabaikan kebajikan kami yang kat bawah ni. Kebajikan kami bukan terjaga hanya dengan wang genih. Tapi kebajikan kami turut terjaga dengan kesedaran dari pihak berwajib peripentingnya kesedaran penularan wabak ini dan yang sewaktu dengannya. Nak mintak peruntukan lebih sikit pun sakittt. Itu memang tidak dinafikan. Ini nak mintak perhatian yang tidak perlukan wang genih tidak tahu lah terjawab atau tidak.

Walau apa pun, Aljauhary amat-amat mengharapkan sekiranya nukilan ini membawa kemanfaatan bersama maka sebarkanlah ianya. Sekira-kira ianya memecahbelahkan ahli maka abaikanlah.

Salam teguran dari Aljauhary..
Wassalam..

3 comments:

  1. "Mak,adik demam ni....."

    "Nah amek duit ni,pergi beli ubat sendiri..."

    "Tapi mak,adik xtau nak pergi hospital cmna?"

    "Mak dah bg duit sudahla..Pandai2 kau laa.."

    ReplyDelete
  2. Hahahaha...
    Ada jugak yang faham..
    tapi ada ker yang sedar???
    bila la puak2 ni nak sedar..
    ni tgh sedap duk atas.. dapat kerusi baru plak tu..
    kita yang bersila kat bawah ni tunggu jugak la..

    ReplyDelete
  3. kesedaran tue perlu ditingkatkan lagi

    ReplyDelete

Semoga komentar kalian memberi manfaat buat Aljauhary..