Wednesday, December 21, 2011

Sekitar program motivasi


PROGRAM MOTIVASI INSAN CEMERLANG SIRI II 

DPJA,17 Disember 2011 bersamaan 22 Muharam 1433H- Unit Pengetahuan dan Pendidikan DPMM 2011/2012 sekali lagi telah  berjaya mengadakan Program Motivasi Insan Cemerlang Siri II  dengan jayanya.

Program yang dihadiri hampir 100 orang ahli ini dimulai dengan ucapan pembukaan oleh pengerusi majlis Saudari Zhuliana Ambok Dalik  diikuti  dengan alunan ayat-ayat suci al-quran oleh Saudara Abdul Hashim bin  Abdul Aziz. Seterusnya ucapan pengarah program, Saudara Mohd Ihsan bin Md. Halid. 



Di dalam ucapannya, beliau telah menyentuh tentang objektif program motivasi insan cemerlang siri ll iaitu :
1. Mewujudkan insan yang berdisiplin dari sudut ilmu dan bersungguh-sungguh dalam mengejar kejayaan berpaksikan Syariat Islam.
2. Membentuk mahasiswa/wi yang cintakan kejayaan di dunia dan di akhirat.
3. Memberi pendedahan tentang kepentingan usaha sebagai satu wasilah untuk memperolehi kejayaan di dunia dan di akhirat.
4. Menyemai dan mengeratkan ukhuwah sesama mahasiswa/wi.

Pada jam 8.25 pagi pula, Program Motivasi Insan Cemerlang Siri II telah dirasmikan oleh Saudara Muhammad Izzat bin Abdul Hadi selaku timbalan  pengerusi 1, DPMM 2011/2012.

 
Majlis diteruskan lagi dengan slot forum yang telah menampilkan  4 ahli panel yang hebat  mewakili setiap fakulti. Antara ahli panel tersebut ialah Saudara Firdaus bin Cheek mewakili fakulti Usuluddin. Saudara Muhammad Naim bin Salleh mewakili  fakulti Lughah arabiah. Saudari Syazwana binti Ismail mewakili fakulti Syariah Islamiyah. Manakala Saudari Nor Latifah binti Othman mewakili fakulti Qiraat.


 
Pelbagai input menarik telah disampaikan oleh keempat-empat ahli panel antaranya ialah bagaimana teknik menjawab soalan dengan baik, teknik skor pemarkahan, persediaaan dari sudut rohani, kepentingan taqwa dalam mencari nusrah Allah taala dan merungkai permasalahan yang sering menimpa mahasiswa tatkala berhadapan dengan kertas soalan. 

 

Kemantapan moderator mengendalikan majlis dan ahli panel menyampaikan kalam, membuatkan peserta tidak rasa jemu dan masa 2 jam yang diperuntukan untuk forum dirasakan terlalu cepat kerana input yang disampaikan sangat-sangat berguna dan perasaan inginkan penjelasan dari ahli panel membuak-buak. Forum itu diakhiri dengan sesi soal jawab yang menggamatkan suasana forum dan membuatkan peserta tidak kering gusi dangan usikan moderator kepada ahli panel



Sekitar jam 11.10 pagi, majlis telah dihidangkan dengan alunan nasyid yang segar dan bertenaga dari Usrah Soutul Wehdah yang terdiri daripada mahasiswa mansurah bertemakan ilmu. Kelunakkan, kemerduan dan keharmonian suara dari Usrah Soutul Wehdah membuatkan peserta terpegun dan teruja dengan persembahan tersebut kerana ahli DPMM sudah lama tidak dihiburkan dengan persembahan secara langsung oleh mahasiswa Mansurah sendiri.

Program Motivasi Insan Cemerlang Siri II  kali ini berakhir dengan ucapan penutup yang disampaikan oleh Saudara Usman al-Amani bin Azlan selaku ketua Unit Pengetahuan dan Pendidikan DPMM(UPEP)2011/2012 dalam bahasa arab.



 
Pihak program mengucapkan ribuan terima kasih diatas sokongan ahli yang hadir bagi menjayakan Program Motivasi Insan Cemerlang Siri ll. Semoga program ini dapat memberikan impak yang positif kepada semua ahli dalam membentuk individu yang cemerlang dunia dan akhirat. Dan semoga ahli dapat memaksimumkan kejayaan serta melipatgandakan kesedaran terhadap pentingnya kejayaan untuk diaplikasikan dalam kehidupan harian lebih-lebih lagi sebagai bekalan untuk dibawa pulang ke tanah air secepat yang mungkin serta menabur bakti untuk nusa dan bangsa.
 

“ILMU DIWARISI, ULAMA DITELADANI, ULAMA PEWARIS NABI”


Disediakan oleh :


Setiausaha Program Motivasi Insan Cemerlang Siri II.

2 comments:

  1. Assalamualaikum,saya masih menjadi pembaca setia blog ustaz,Apa khabar dengan puteri cilik kesayangan ustaz?
    :)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam wbt... Terima kasih yg tidak terhingga kerana masih setia menjenguk juga membaca coretan dari blog ana ni.. Ana Alhamdulillah sihat dan puteri kesayangan ana juga sihat Alhamdulillah.. Doakan ana moga dipermudahkan dlm exam nanti dan berjaya mengharunginya dan kembali dg kejayaan..

    ReplyDelete

Semoga komentar kalian memberi manfaat buat Aljauhary..