Assalamualaikum wbt….
Salam sejahtera dan
jutaan terima kasih diucapkan kepada tetamu-tetamu yang sudi hadir ke blog
aljauhary ini yang telah lama tidak dikemaskini. Jutaan kemaafan dipohon
sekiranya ada kesilapan yang sengaja atau tidak disengajakan.
Mutaakhir ini,
Malaysia dikejutkan dengan isu besar iaitu perlaksanaan Hudud di Negeri
Kelantan. Pelbagai pihak mula mengeluarkan pendapat melalui sedikit kefaham,
berbahas, mengkritik, menempelak, menyindir dan membuat tuduhan terhadap isu Hudud
ini.
Ramai yang masih
kurang faham, salah faham dan ada juga yang tidak faham langsung dengan isu Hudud
ini namun terus-terusan mengeluarkan pendapat tentang isu ini. Antara salah
faham yang sering bersarang di minda masyarakat saat ini adalah seperti berikut
:
- Menganggap bahawa persoalan Hudud merupakan persoalan yang hanya dikaitkan secara ekslusif dengan golongan ekstrimis islam.
- Melihat hukum Hudud dalam bentuknya yang juz'i (stand alone) yang terpisah dari Sistem Jenayah Syariah Islam secara keseluruhan.
- Perlembagaan Malaysia menghalang adanya dwisistem dalam kesalahan jenayah di Malaysia.
- Konsep Membanteras Jenayah Dalam Islam.
Sebelum aljauhary membahaskan dengan panjang
lebar, terlebih dahulu ingin aljauhary memohon maaf sekiranya ada kesalahan fakta yang akan
aljauhary sebut nanti, mohon dibetulkan dan datangkan hujjah yang jelas
terhadap fakta tersebut. Aljauhary tidak
meminta untuk semua pembaca agar mempercayai atau menerima semua yang aljauhary
bentangkan nanti namun apalah kiranya jika anda semua sudi membuka minda dalam
membahaskan isu ini dengan lebih ilmiah tanpa menghukum sesuatu dengan tidak
berpaksikan hujjah yang jelas.
Marilah sama-sama kita membuka minda yang
kritis dan secara ilmiah dalam membasah isu yang rumit ini.
- Menganggap bahawa persoalan Hudud merupakan persoalan yang hanya dikaitkan secara ekslusif dengan golongan ekstrimis Islam.
Salah faham yang
pertama ialah apabila ada menganggap bahawa persoalan Hudud merupakan persoalan yang hanya
dikaitkan secara ekslusif dengan golongan ekstrimis Islam.
Padahal Hudud merupakan perkara asas dalam persoalan keimanan dan tauhid kepada
Allah SWT. Hukum Hudud telah dinyatakan secara jelas di dalam Quran dan
Sunnah. Setiap muslim wajib menerima kewajipan Hudud untuk dilaksanakan di
kalangan masyarakat Islam.
Hujjah yang
mengatakan bahawa Hudud tidak lagi sesuai dengan perkembangan zaman moden adalah hujjah
yang dangkal. Sekiranya Hudud ketinggalan zaman, maka
begitu jugalah halnya dengan semua hukum syariat yang lain seperti hukum solat,
puasa, haji, nikah kahwin dan jual beli. Kesemua hukum-hukum ini juga
dinyatakan secara jelas oleh Al-Quran dan Sunnah.
Contohnya, lelaki
yang adil bukan hanya perlu sebagai saksi-saksi dalam pengendalian kes-kes
jenayah Hudud, tetapi juga sebagai wali nikah dan imam solat. Maka itu, andaian
yang mengatakan bahawa amat sukar untuk mendapatkan saksi yang adil untuk
menjadi saksi kes Hudud sebenarnya juga seolah-olah mengandaikan bahawa hukum
nikah kahwin dan solat berjemaah tidak lagi perlu dipraktikkan oleh umat Islam
sekarang. Tentunya ini merupakan andaian yang liar dan tidak benar.
Sekiranya Hudud mahu dilabelkan sebagai agenda
golongan ekstrimis Islam, maka apakah semua orang yang bernikah kahwin mengikut
syariat dan bersolat jamaah juga perlu dilabelkan sebagai ekstrimis Islam?.
Maka, siapa lagi sebenarnya di kalangan umat Islam yang bukan ekstrimis
melainkan kesemua muslim yang baik akan digelar ekstrimis Islam belaka.
- Melihat hukum Hudud dalam bentuknya yang juz'i (stand alone) yang terpisah dari Sistem Jenayah Syariah Islam secara keseluruhan.
Salah faham
seterusnya ialah apabila kita melihat hukum Hudud dalam bentuknya yang
juz'i (stand alone) yang terpisah dari sistem jenayah syariah Islam secara keseluruhan.
Islam adalah sistem yang lengkap dan saling melengkapi (kamil wa mutakamil). Setiap elemen dari ajaran Islam tidak boleh
diceraikan dari keseluruhan batang tubuh Islam itu sendiri, dan begitu jugalah
halnya dengan hukum Hudud. Hukum Hudud dalam bentuknya yang juz'i (stand alone) tidak akan mampu melahirkan
keadilan, dan keadaan ini telah dipergunakan sepenuhnya oleh golongan penentang
Hudud untuk menggambarkan bahawa Hudud adalah zalim. Mereka menilai Hudud dalam
bentuknya yang terpisah dari keseluruhan sistem kehakiman dan perundangan
Islam, dan sememangnya Hudud yang diambil secara juz'i ini boleh disifatkan
sebagai tidak adil atau zalim.
Ramai yang menganggap bahawa Hudud adalah sistem
tunggal yang tidak ada kaitan dengan Kanun Jenayah yang lain. Sedangkan Hudud sebenarnya
adalah subseksyen dalam Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah seperti yang telah dipaparkan dalam laman web e-syariah
yang mana tercatat bahawa Hudud dan qisas juga takzir terkandung dibawah Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah.
Ini menjelaskan
bahawa skop Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah lebih luas berbanding Hudud yang menjadi salah faham
mereka yang melihat hukum Hudud dalam bentuk yang juz’i. Enakmen Kesalahan
Jenayah Syariah tidak akan lengkap tanpa Hudud, Qisas atau Takzir. Semua ini
saling melengkapi kesemuanya. Dan asas kepada Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah
adalah untuk mempertahankan maqasid
syariah.
Contoh yang selalu
dikemukakan adalah persoalan rogol. Dalam hukum Hudud, jenayah rogol
adalah disamakan dengan jenayah zina. Tahap kesaksian dan hukumannya juga sama.
Dalam Hudud juga, menuduh seseorang yang dikenali sebagai orang baik melakukan
zina tanpa mendatangkan saksi yang berwibawa merupakan suatu kesalahan Qazaf
yang boleh membawa hukuman sebanyak 80 rotan. Lalu diambil
peruntukan-peruntukan Hudud ini secara terpisah oleh penentang Hudud untuk
menggambar betapa mangsa rogol akan dizalimi.
Mereka mengandaikan
bahawa seorang mangsa rogol perlu mendatang 4 orang saksi lelaki yang adil
untuk membuat pengaduan atau menghadapi risiko kesalahan Qazaf. Ini, menurut
andaian mereka, adalah menzalimi mangsa rogol dan melindungi perogol. Padahal,
undang-undang yang melibatkan kes rogol perlu dirujuk kepada keseluruhan
peruntukan undang-undang jenayah syariah secara lengkap (Hudud, Qisas, Takzir,
Undang-undang keterangan, siasah syari'ah) dan tidak boleh dinilai dari
perspektif hukum Hudud secara terhad dan terpisah.
Seseorang yang
mengadu dirinya dirogol, sepertimana kes-kes biasa, perlu membuat lapuran polis
dan melakukan pemeriksaan doktor. Ini prosedur biasa. Polis atau pegawai
penyiasat akan melakukan penyiasatan berdasarkan lapuran dan keterangan yang
diberikan. Sekiranya terdapat bukti yang kukuh bahawa kes rogol sememangnya
telah berlaku, pegawai penyiasat akan menyerahkan lapuran kepada pihak
pendakwa.
Sekiranya
tahap kesaksian untuk pendakwaan dilakukan dalam hukum Hudud tidak mencukupi
(tiada 4 orang saksi yang melihat kejadian tersebut), pihak pendakwa masih
boleh mendakwanya di bawah undang-undang Takzir.
Melalui peruntukan Takzir, beban pembuktian adalah lebih longgar dan hukumannya
juga lebih ringan berbanding Hudud. Pemeriksaan doktor dan
keterangan-keterangan serta bukti-bukti yang dikumpulkan oleh polis ini (DNA
test, lapuran kesihatan, penilaian psychology, dll) dinamakan sebagai Qarinah. Qarinah boleh digunakan sebagai bahan bukti yang boleh mensabitkan
kesalahan takzir ke atas perogol. Qarinah
ini juga boleh mengelakkan mangsa rogol dari dakwaan Qazaf, kerana Qazaf
merupakan kesalahan Hudud dan sebarang keraguan yang boleh ditimbulkan (melalui
Qarinah) dalam kes Hudud boleh
menggugurkan kes tersebut. Hukuman Hudud boleh dilakukan ke atas seseorang
hanya apabila tiada sebarang keraguan langsung (beyond any shadow of doubt). Manakala untuk kesalahan yang
boleh dibuktikan secara jelas oleh Qarinah,
tetapi tidak mencapai tahap kesaksian yang diperlukan oleh Hudud, hukum Takzir
boleh dikenakan terhadap penjenayah tersebut.
Mengaitkan
Qazaf dengan kes rogol secara mutlak adalah suatu andaian yang liar dan tidak
adil. Hukum Qazaf berfungsi untuk melindungi
maruah seseorang individu yang baik dari sebarang tuduhan melulu yang boleh
menjatuhkan maruah diri dan keluarganya. Sekiranya, seseorang itu menuduh
dirinya dirogol oleh seseorang, sedangkan bukti dan keterangan (Qarinah) yang dibawa menunjukkan
sebaliknya, barulah ia boleh didakwa di bawah Qazaf. Contohnya, Minah menuduh
Ali merogolnya sehingga mengandung, tetapi ujian DNA menunjukkan bahawa anak
tersebut bukanlah dari benih Ali, maka Minah akan menghadapi risiko dakwaan
Qazaf melainkan ada 4 orang saksi yang berwibawa yang melihat kejadian rogol
tersebut, ataupun dapat dibuktikan secara Qarinah
bahawa dia dirogol oleh ramai orang dan Ali adalah salah seorang daripada
mereka. Tetapi, sekiranya ujian DNA mengesahkan bahawa anak tersebut memang
jelas dari benih Ali, maka Ali boleh didakwa di bawah peruntukan Takzir,
manakala Minah tidak akan dihukum di bawah Qazaf. Dalam kes ini, Ali
tidak didakwa di bawah Hudud kerana tahap kesaksian tidak menepati kehendak
hukum Hudud, sebaliknya beliau akan dihukum di bawah undang-undang Takzir.
Dalam kata lain,
sekiranya perkara ini dirujuk kepada keseluruhan rang undang-undang Hudud,
Qisas, Takzir, Undang-Undang Keterangan, dan ditambah dengan kefahaman terhadap
konsep Siasah Syariah, maka segala keraguan dan andaian liar terhadap Hudud
atau mana-mana peruntukan dalam hukum Jenayah Syariah tidak sepatutnya
berlaku.
Ibarat kata Tun
Salleh Abbas, bekas Ketua Hakim Negara, yang juga salah seorang ahli panel
Jawatankuasa Penyediaan Rang Undang-Undang Hudud dan Qisas, "
Sekiranya undang-undang ini dilaksanakan dengan mendapatkan kerjasama semua
pihak, kebanyakan masalah yang melibatkan sistem Perundangan dan Kehakiman
negara dapat diselesaikan, di samping mencapai matlamat mengurangkan kadar
jenayah dan kerosakan akhlak."
Kesilapan melihat
peruntukan hukum jenayah syariah dalam bentuknya yang stand alone (juz'i) ini
juga berlaku kepada pengkritik hukum Qisas. Mengikut peruntukan hukum
Qisas, seorang pembunuh itu wajib dibalas bunuh melainkan beliau mendapat
persetujuan dari waris mangsa untuk membayar diyat (gantirugi), ataupun pengampunan terus dari waris mangsa.
Andaian yang sering dibuat oleh penentang Qisas ialah bahawa seorang pembunuh
yang kejam dan merbahaya akan terlepas dari hukuman sekiranya waris mangsa
bersetuju mendapat bayaran ganti rugi atau mengampunkan pembunuh tersebut.
Sekiranya ini berlaku, pembunuh itu boleh terus membunuh mangsa-mangsa yang
lain.
Sekiranya kita
membaca peruntukan tersebut secara lengkap dan bersama dengan
peruntukan-peruntukan yang lain, sebenarnya Hakim masih boleh menjatuhkan
hukuman Takzir ke atas pembunuh itu, di samping hukum Qisas sekiranya pihak
Mahkamah bersetuju bahawa pembunuh tersebut perlu dihukum bagi menjamin ketenteraman
awam. Dalam kata lain, walaupun pembunuh tersebut mendapat pengampunan dari
waris mangsa dari dijatuhkan hukuman bunuh balas (Qisas), beliau masih boleh
dihukum penjara atau hukuman-hukuman lain yang setimpal dengan kesalahannya.
Jadi, tidak timbul persoalan samada seseorang penjenayah itu dengan mudah boleh
melepaskan diri dengan memberi rasuah kepada waris mangsa.
Seperkara lagi yang
sering diabaikan dalam perbahasan berkenaan Hudud ialah peri pentingnya
kefahaman terhadap Siasah Syar'iah di dalam perlaksanaan Undang-Undang Jenayah
Syariah. Kebanyakan mereka yang menentang Undang-Undang Hudud dan Qisas
adalah terdiri dari kalangan mereka yang mempunyai kefahaman yang sangat terhad
terhadap Siasah Syari'ah. Siasah Syar'iah amat penting bagi menghadapi kes-kes
yang rumit dan spesifik. Para Hakim dan Peguam Syari'ah adalah mereka
yang terlatih di dalam ilmu Siasah Syari'ah. Ini penting agar keadilan
sistem perundangan Islam dapat dilaksanakan.
Umpamanya penentang
Hudud mempersoalkan tentang keperluan saksi lelaki di dalam kes-kes Hudud, dan
bagaimana sekiranya kejadian rogol dilakukan di asrama wanita. Kes seperti ini
boleh dirujuk kembali kepada perbicaraan terhadap pembunuhan Osman bin Affan,
salah seorang Khalifah Islam. Saksi kepada pembunuhan tersebut ialah isteri
Osman sendiri, dan tiada saksi lelaki. Hakim, menggunakan kaedah Siasah
Syari'ah bagi membenarkan kesaksian dari kaum wanita kerana kes-kes tersebut
memerlukan kesaksian mereka. Oleh kerana kesaksian beliau cukup kukuh
dan tidak dapat dicabar di mahkamah, maka kesaksian tersebut diterima di dalam
perbicaraan itu.
Begitulah juga dengan
peristiwa yang berlaku di zaman pemerintahan Islam di mana terdapat seorang
gadis yang mengandung lalu dibawa ke muka pengadilan. Gadis itu mempertahankan
dirinya menyatakan bahawa beliau tidak tahu sesiapa yang merogolnya, tetapi
menyebut bahawa beliau adalah seorang yang terlalu kuat tidur sehingga tidak
sedar jika diperlakukan sesuatu yang tidak baik ke atasnya. Memandangkan
kes ini jarang berlaku, hakim telah membenarkan tertuduh mengemukakan beberapa
saksi yang boleh mengesahkan dakwaannya bahawa beliau adalah seorang yang
terlalu kuat tidur. Setelah hakim berpuas hati dengan kesaksian
bahawa gadis tersebut memang dikenali sebagai seorang wanita yang taat beragama
serta berakhlak baik, dan kesaksian bahawa beliau memang seorang yang terlalu
kuat tidur sehingga tidak sedar diperlakukan sesuatu ke atasnya ketika sedang
tidur, maka hakim telah menggugurkan kes tersebut kerana terdapat
keraguan yang munasabah bahawa gadis tersebut telah berzina secara sukarela.
Bagi mereka yang
memahami persoalan Siasah Syar'iah secara mendalam, Hukum Hudud merupakan suatu
sistem perundangan yang adil dan dinamik yang mampu menangani persoalan semasa
selari dengan kemajuan saintifik dan perkembangan sosio-ekonomi
masyarakat. Sebenarnya, terlalu banyak kes-kes penghakiman di dalam
sistem perundangan Islam yang mempu membuktikan bahawa sistem ini merupakan
sistem yang adil dan dinamik, di samping menepati kehendak syara' seperti yang
telah digariskan oleh Al-Quran dan Sunnah.
Umpamanya, kes rogol
mungkin tidak berlaku paksaan secara fizikal semata-mata. Ia juga boleh berlaku
melalui tipu muslihat lain seperti kaedah tekanan mental, perasaan, dan
lain-lain. Seorang mangsa rogol umpamanya mungkin terpaksa menyerahkan dirinya
kepada seseorang yang dianggap lebih berkuasa dan berpengaruh serta boleh
menjejaskan kehidupan keluarganya dalam pelbagai sudut. Pembuktian
kes-kes seperti tentunya lebih rumit dan memerlukan pendekatan Siasah Syari'ah
yang lebih mendalam. Bagaimanapun, tentulah dangkal dan tidak benar
untuk mengatakan bahawa hukum Islam telah ketinggalan zaman sedangkan
ianya telah terbukti mampu menjadi tunggak kehakiman ummah selama lebih seribu
tahun sejak terdirinya kerajaan Islam di Madinah sehinggalah kepada kejatuhan
Khalifah Othmaniah pada tahun 1924.
Apa yang menjadi masalah ialah ramai umat
Islam hari ini yang sudah terpisah dengan pengamalan syariat Islam sehingga
merasa cukup asing dan melihat hukum syariah dengan penuh prejudis dan
kecurigaan, sedangkan mereka tidak mempunyai kefahaman yang mendalam berkenaan
ilmu tersebut. Apatah lagi apabila masyarakat bukan Islam yang juga cuba
menilai hukum ini dengan keilmuan sifar, secara tidak beradab mencela dan menghina
hukum Islam.
- Perlembagaan Malaysia menghalang adanya dwisistem dalam kesalahan jenayah di Malaysia.
Majlis peguam menimbulkan bahawa undang-undang
Hudud tidak boleh dilaksanakan di negara ini buat masa sekarang ekoran kekangan
peruntukan perundangan. Wakilnya menyebut bahawa Pelaksanaannya akan
menyebabkan undang-undang yang berbeza untuk orang Islam dan bukan Islam dan ini
bertentangan dengan Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan, yang memperuntukan
kesamarataan untuk semua rakyat.
Permasalahan ini dijawab oleh Prof. Aziz Bari
melalui kenyataan berikut :
KUALA LUMPUR, 25 Sept – Kerajaan pusat wajar
membantu Kelantan dalam melaksanakan hukum Hudud dengan meminda beberapa
peruntukan dalam Kanun Keseksaan selain memansuhkan Akta Mahkamah Syariah 1965
dan kerangka perundangan semasa membenarkan keadaan itu, kata pakar
perlembagaan.
Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata Putrajaya
perlu membantu dengan memansuh Akta Mahkamah Syariah yang “mengikat tangan
Mahkamah Syariah.”
“Pusat juga perlu membantu dengan meminda
beberapa peruntukan dalam Kanun Keseksaan dengan memberi pengecualian untuk
Kelantan.
“Selain itu, pusat juga perlu membantu dengan
membenarkan polis dan jabatan-jabatan lain yang berkaitan yang berada di bawah
tangan mereka untuk melaksanakan tugas di sisi undang-undang,” kata beliau
kepada The Malaysian Insider.
Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib
Razak menegaskan kerajaan pusat akan tetap menyekat sebarang usaha mahu
melaksanakan hukum Hudud — penegasan kedua oleh seorang perdana menteri Malaysia
ke atas usaha kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS.
Penegasan sedemikian telah diberikan secara
hitam putih oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Menteri Besar Kelantan Datuk
Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 1994.
Najib berkata undang-undang berasaskan hukum Hudud tidak akan dilaksanakan di negara ini kerana realiti keseimbangan jumlah
masyarakatnya tidak mengizinkan undang-undang sebegitu dikuatkuasakan.
Mengulas lanjut, Aziz berkata, ia boleh dibuat
tanpa meminda Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan sokongan majoriti dua
pertiga.
“Kalau MCA dan Gerakan tak mahu sokong tak
apa,” katanya sambil menambah, sebenarnya apa yang Kelantan mencadangkan itu
tidak memberi kesan kepada bukan Islam.”
“Contohnya sekarang, kalau orang Islam berzina
dengan bukan Islam, orang bukan Islam tidak didakwa. Orang Islam tak boleh
cabar Hudud kerana di bawah Perlembagaan hak sama rata tidak terpakai dalam
konteks undang-undang peribadi.
“Contohnya, sekarang perempuan Islam tak boleh
cabar undang-undang poligami atau kuasa cerai suami atas alasan mereka
didiskriminasi. Orang Islam kena faham Malaysia ada dua sistem undang-undang;
jadi tak timbul tuntutan layanan sama rata,” kata beliau lagi.
Oleh itu kata beliau, “kesimpulannya cadangan Hudud Kelantan itu boleh dilaksanakan dalam kerangka yang sedia ada.”
“Perlembagaan membenarkan cadangan itu. Kalau
Karpal Singh tak setuju itu hak dia tapi dia kena sedar pendapat dia tidak
mutlak. Satu lagi kesimpulan ialah faktor kritikal ialah kejujuran dan kemahuan
politik,” katanya lagi.
Aziz berkata, apa pun yang Kelantan hendak
ialah hak negeri melaksanakan Hudud dan persekutuan perlu memberi kerjasama
tetapi ini sukar berlaku kalau dilihat dari sudut isu royalti minyak.
“Hudud ini sebenarnya mempertingkat
undang-undang jenayah syariah yang sedia ada. Kesalahannya, contohnya zina,
sudah mengikut Islam. Apa yang perlu dipinda ialah hukuman,” katanya lagi.
Mengenai langkah Menteri Besar Kelantan Datuk
Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu mendapatkan pandangan bukan Islam, Aziz berkata,
sebenarnya tidak perlu mendapatkan pandangan mereka mengenai pendirian mereka.
“Kita kena faham tentang sifat sistem
perundangan di Malaysia. Kita sudah pun ada sistem perundangan syariah yang
berfungsi seiring dengan sistem konvensional,” katanya.
“Ia dalam lingkungan sistem Islam yang
keluarga Islam beroperasi. Pada masa yang sama, kita ada sistem jenayah Islam,”
kata Aziz.
Jelas beliau, jika hukum Hudud dilaksanakan ia
akan dilakukan dalam struktur tersebut manakala bukan Islam akan terus
tertakluk kepada undang-undang jenayah semasa, yang peruntukannya diturunkan
dalam Kanun Keseksaaan dan Kanun Prosedur Jenayah.
“Apa yang kita perlu lakukan ialah mengkaji
semula sistem jenayah Islam semasa dan meminda peruntukan-peruntukan yang tidak
selari dengan perundangan Islam,” katanya.
Sehubungan itu jelas beliau, Nik Aziz
kelihatan memberi respons kepada beberapa pemimpin bukan Islam, dari MCA dan
Gerakan serta DAP yang berpandangan bahawa ia akan menggantikan undang-undang
jenayah semasa.
“Sebenarnya ia bukan isu. Sementara Nik Aziz
faham undang-undang Hudud, saya tidak pasti sama ada beliau faham sepenuhnya
sistem perundangan.
“Nampaknya Nik Aziz berpandangan bahawa sistem
semasa tidak islamik secara keseluruhan,” katanya lagi.
KUALA LUMPUR, 1 Okt — Pakar perlembagaan Prof
Dr Abdul Aziz Bari mendakwa Majlis Peguam ketinggalan kerana melihat
pelaksanaan hukum Hudud dalam kerangka lama dan terus menganggap ia sebagai
“retorik politik” semata-mata.
Sebaliknya kata beliau, masih ada ruang untuk
melaksanakan undang-undang Hudud di Kelantan dan oleh kerana negara pernah
meminda Perlembagaan Persekutuan berhubung imuniti raja-raja, maka tak mustahil
sistem itu boleh digubal dan diperkenalkan.
“Wacana Hudud adalah perkembangan sihat yang
membuka minda kita, termasuk pengamal undang-undang. Kali ini umpamanya kita
cuba melihat pelaksanaan di peringkat negeri; dalam kerangka jenayah syariah.
Bukan dalam kerangka undang-undang jenayah konvensional di peringkat
nasional.
“Ini merangsang minda; Majlis Peguam masih
ketinggalan kerana melihat pelaksanaan itu dalam kerangka lama. Sebab itu,
mereka kata ini retorik politik,” kata beliau mengulas pendirian Majlis Peguam
semalam.
Majlis Peguam menegaskan undang-undang Hudud,
yang kembali muncul sebagai isu kontroversi awal minggu lalu, tidak boleh dilaksanakan
di negara ini buat masa sekarang ekoran kekangan peruntukan perundangan.
Presiden Majlis Peguam Lim Chhe Wee berkata,
Perlembagaan Persekutuan dan rangka kerja perundangan negara ini tidak
menyediakan peruntukan bagi undang-undang Hudud dikuatkuasakan oleh mana-mana
negeri termasuk Kelantan.
“Majlis Peguam Malaysia menggesa agar kesemua
pihak mendukung Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara
dan berhenti daripada bercakap mengenai retorik pelaksanaan hukum Hudud,” kata
Lim dalam satu kenyataan petang ini.
Lim berkata retorik mengenai pelaksanaan
undang-undang itu, yang menjadi fokus polemik sejak kebelakangan ini,
mencetuskan kekeliruan dan perpecahan dalam masyarakat.
Malah semalam, Aziz berkata, banyak pihak termasuk
pemimpin PAS dan DAP sendiri terkeliru bahawa Perlembagaan Persekutuan perlu
dipinda bagi membolehkan hukum Hudud dilaksanakan.
Menurut Aziz, beliau tidak nampak sebarang
asas dan sebab yang memerlukan Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi memberi
laluan kepada pelaksanaan hukum Hudud.
Dalam kenyataan hari ini, Aziz juga berkata,
adalah sesuatu janggal kerana Majlis Peguam tidak memberikan prinsip
federalisme satu pertimbangan dalam kenyataannya berkaitan dengan isu hukum Hudud.
“Prinsip (federalisme) adalah penting dalam
membebaskan sistem (perundangan),” katanya lagi. Sehubungan itu kata
beliau, “Apabila Perlembagaan membisu ataupun ada konflik seperti ini,
maka undang-undang akan memberi laluan kepada negeri.” “Kedua-dua undang-undang
Islam dan Mahkamah Syariah telah dimasukkan dalam senarai negeri, oleh itu
persoalan besar adalah berkaitan dengan Akta Mahkamah Syariah 1965, yang
mengehadkan kuasa Mahkamah Syariah,” katanya lagi.
Kata Aziz, “sebagaimana saya katakan banyak
kali ada negara di dunia yang menguatkuasakan sistem dan undang-undang yang
pelbagai.” “Dalam kes Hudud, adalah sangat jelas bahawa ia hanya untuk Muslim
dan Mahkamah Syariah... Majlis Peguam sendiri telah banyak kali mengatakan
bahawa ia hanya bagi Muslim,” kata beliau lagi.
Oleh itu kata beliau, apa yang diperkatakan
sekarang bukan retorik tetapi satu usaha untuk membenarkan masyarakat Muslim
hidup di bawah sistem perundangan mereka.
“Bagi bukan Islam, mereka tiada perundangan
mereka sendiri seperti Muslim, jadi mereka boleh hidup di bawah undang-undang
sivil negara ini,” katanya lagi.
Aziz juga berkata, mandat politik akan
membolehkan sesuatu yang difikir sebagai mustahil untuk diperkenal dan
dilaksanakan menjadi kenyataan dalam jangka panjang.
“Ingat (peristiwa) 1993? Pindaan Perlembagaan
Persekutuan untuk mengehadkan imuniti raja-raja difikir mustahil untuk
dilaksana. Apatah lagi apabila hendak mengadakan satu mahkamah untuk
membicarakan mereka.
“Tetapi perkara yang dianggap sebagai mustahil
berlaku meskipun raja-raja ada kuasa mutlak di bawah Perlembagaan Persekutuan
untuk menghalangnya. Mereka melakukan di sebalik sentimen popular,” kata
Aziz.
Oleh itu kata beliau, jika Kelantan boleh
memperlihatkan kali ini ia pastinya akan berlaku memandangkan Hudud hanya bagi
Muslim dan “sesuatu yang tidak terhalang dengan jelas di bawah Perlembagaan.”
Inilah sebenarnya yang cuba dijelaskan dan
diperjuangkan dikelantan iaitu menjadikan Hudud dan Qisas sebagai hukuman
terhadap pesalah-pesalah Hudud dan Qisas dan ianya amat jelas seperti kenyataan
yang dibuat oleh Menteri Besar Kelantan dalam kenyatan akhbar seperti berikut :
Kelantan
serap enakmen Hudud dalam hukuman syariah
KUALA LUMPUR, 26 Sept — Ekoran sekatan hampir
dua dekad, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata mahu memasukkan
enakmen Hudud dalam hukuman syariah negeri Kelantan untuk diguna pakai oleh
Mahkamah Syariah.
Oleh itu kata Nik Aziz, PAS berusaha untuk
memastikan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Hudud dan Qisas) dimasukkan
dalam senarai hukum Mahkamah Syariah supaya hakim dapat menggunakannya ketika
perbicaraan.
“Usaha kami ialah nak masukkan enakmen Hudud
dalam senarai hukum Mahkamah Syariah di Kelantan, maknanya kami orang politik
berusaha untuk itu supaya ia dapat digunakan oleh hakim,” kata Nik Aziz.
Kata Nik Aziz lagi, “saya ulang sekali lagi,
kami hanya nak masukkan enakmen Hudud dalam senarai hukum supaya mahkamah akan
menggunakan akta ini.”
Jelas beliau, apabila kes dibawa ke mahkamah,
hakim akan menentukan ada prima facie atau sebaliknya.
“Kalau ada prima facie, ada peguam bela dan
peguam cara. Daripada Malaysia menerima hukuman gantung sampai mati mandatori
(dalam kes) dadah (atau) senjata apa, maka lebih baik terima Hudud.
“Gantung sampai mati ini menyebabkan keluarga
merana, tak ada tempat nak bergantung, merana hidup dalam keadaan lapar, Hudud
ini tak mati orang, bila kena Hudud tak mati manusia,” katanya dipetik Berita
Harian hari ini.
Pada 1993, Dewan Undangan Negeri Kelantan
meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993.
Bagaimanapun sehingga kini ia tidak dapat
dilaksanakan kerana dikatakan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Percanggahan ini dapat dilihat bila Mahkamah
Syariah terikat dengan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965
walaupun telah dipinda pada tahun 1984.
Pindaan
terhadap Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965
Kerajaan Persekutuan telah membuat pindaan
mengenai bidangkuasa jenayah Mahkamah Syariah, terkenal dengan Akta Mahkamah
Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 1984. Pindaan ini telah memberi kuasa
yang lebih kepada Mahkamah Syariah untuk menjatuhkan hukuman yang lebih berat
iaitu hukuman penjara sehingga tiga tahun atau apa-apa denda sehingga RM 5000
atau sebat enam rotan atau gabungan kedua-dua hukuman tersebut. Akta ini adalah
pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang hanya
memperuntukkan hukuman apa-apa kesalahan boleh dihukum dengan penjara untuk
satu tempoh tidak melebihi enam bulan atau denda tidak melebihi RM 1000 atau
kedua-duanya.
Pada tahun 1988, Kerajaan Persekutuan telah
membuat pindaan terhadap perlembagaan mengenai bidangkuasa Mahkamah Syariah
terkenal dengan Akta Perlembagaan (Pindaan) 1988 (Akta A 704) Perkara 121,
Perlembagaan Persekutuan yang menjelaskan bahawa Mahkamah Sivil tidak lagi
mempunyai bidangkuasa berkenaan apa-apa perkara yang Mahkamah Syariah mempunyai
bidangkuasa. Pindaan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan menyebutkan:
"Mahkamah-Mahkamah yang disebut di dalam Fasal (1) tidaklah boleh
mempunyai bidangkuasa dengan apa-apa perkara dalam bidangkuasa Mahkamah
Syariah".
Dengan pindaan ini, kewujudan dan kewibawaan
Mahkamah Syariah telah diiktiraf oleh Perlembagaan Persekutuan dan Mahkamah
Syariah mempunyai bidangkuasa yang mutlak unluk memutus dan menyelesaikan
kes-kes atau apa-apa perkara yang terletak di bawah bidangkuasanya. Ini
bermakna Mahkamah Sivil tidak boleh membicarakan sesuatu kes yang terletak di
bawah bidangkuasa Mahkamah Syariah, sedangkan sebelum ini Mahkamah Sivil juga
mempunyai bidangkuasa yang sama, di dalam beberapa kes dan Mahkamah Sivil boleh
membicarakannya dan jika terdapat percanggahan maka keputusan Mahkamah Sivil
adalah muktamad. Kesan pindaan ini telah diperkukuh lagi oleh keputusan
Mahkamah Agung di dalam kes Mohd. Habibullah bin Mahmood lawan Faridah bt.
Datoi Talib pada 15 Disember, 1992 yang menegaskan "execlusive jurisdication"
Mahkamah Syariah.
Kerajaan Persekutuan juga telah membuat
pindaan terhadap Perlembagaan Malaysia untuk memberikan kuasa tahan kepada
Hakim Mahkamah Syariah seperti yang diberikan kepada seorang Majistret terkenal
dengan Akta Perlembagaan (Pindaan) 1988, Perkara 5(4) Persekutuan. Dengan
pindaan ini bererti Hakim Mahkamah Syariah telah diberi kuasa seperti seorang
Majistret di dalam perkara kuasa tahan diri.
Untuk merealisasikan kuasa Mahkamah Syariah
sebagaimana dalam peruntukan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan itu,
Kanun Tanah Negara (National Land Code) telah dipinda dengan memasukkan satu
seksyen baru iaitu seksyen 421A melalui Akta Kanun Tanah Negara (Pindaan) 1991.
Pindaan tersebut telah diluluskan dan berkuatkuasa mulai 1 Januari, 1993.
Seksyen 421A berbunyi "Untuk maksud seksyen 417 dan 420
"Mahkamah" termasuk Mahkamah Syariah".
Kerajaan juga telah menubuhkan Jawatankuasa
Teknikal Undang-undang Syarak dan Sivil, di bawah Bahagian Hal Ehwal Islam,
JPM, untuk mempertingkatkan pelaksanaan Undang-undang Islam, memperluaskan
bidangkuasa mahkamah Syariah dan menyelaras undang-undang sivil agar sesuai
dengan Hukum Syarak.
Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)
perlu dimansuhkan kerana ianya “mengikat tangan Mahkamah Syariah.” Berilah Mahkamah
Syariah ruang dan kuasa yang sepenuhnya dalam menghukum penjenayah syariah
mengikut hukum yang telah ditetapkan oleh Al-Quran dan Sunnah yang menjadi perlembagaan
asas untuk umat Islam dalam menjaga agama, nyawa, harta, maruah, akal dan
keturunan seluruh umat islam. Tidak akan timbul seseorang Islam itu akan
terdedah kepada dua pendakwaan atau sabitan berasingan: satu di bawah Hudud dan
satu di bawah kanun keseksaan, bertentangan dengan larangan terhadap
perbicaraan berulang dalam Perkara 7 (2) perlembagaan persekutuan kerana Mahkamah
Syariah punya kuasa penuh terhadap jenayah syariah yang dilakukan oleh
seseorang islam seperti yang tertakluk di dalam Pindaan Perkara 121 (1A)
Perlembagaan Persekutuan menyebutkan: "Mahkamah-Mahkamah yang disebut di
dalam Fasal (1) tidaklah boleh mempunyai bidangkuasa dengan apa-apa perkara
dalam bidangkuasa Mahkamah Syariah".
Jika Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa
jenayah) 1965 pernah dipinda, malahan Kerajaan Persekutuan pernah meminda Perlembagaan
Persekutuan berhubung imuniti raja-raja 1993 yang difikir mustahil untuk
dilaksana dapat dilaksana meskipun raja-raja ada kuasa mutlak di bawah
Perlembagaan Persekutuan untuk menghalangnya namun Kerajaan Persekutuan telah
melakukannya di sebalik sentimen popular. Jadi, mengapa Kerajaan Persekutuan dilihat
tidak mampu melepaskan Kelantan untuk menjalankan Hukuman Jenayah Syariah di
negeri mereka dan ianya hanya untuk orang islam sahaja????
4. Konsep Membanteras Jenayah Dalam Islam
Dr Zainal
Azam bin Abd Rahman
Fellow Kanan, Institut Kefahaman Islam Malaysia
Perkataan jenayah dalam Islam mengandungi pengertian yang am dan khusus. Secara amnya ia bererti sesuatu yang tidak baik dilakukan dan ia merangkumi dosa. Dari segi perundangan apa sahaja yang dilarang dalam Islam, jika dilakukan ia adalah satu dosa dan dengan itu boleh ditakrifkan sebagai jenayah dan mempunyai implikasi-implikasi tertentu dari segi hukuman.
Jenayah Hudud adalah pelanggaran hak Allah yang dikenali juga sebagai hak awam atau masyarakat dan dalam masa yang sama merupakan satu dosa besar pada pandangan Islam. Hukuman Hudud tidak boleh digugurkan jika telah sabit dengan bukti di hadapan mahkamah. Begitupun ia boleh digugurkan jika pengakuan itu ditarik balik oleh tertuduh walaupun pada saat-saat akhir sebelum hukuman.
Jenis-jenis kesalahan Hudud dan kukumannya adalah tetap tidak boleh dipinda kerana ia bersifat mandatori. Pendakwaan kes-kes Hudud dibuat oleh pihak pendakwa awam yang mewakili pihak berkuasa dan juga masyarakat keseluruhannya. Oleh sebab yang demikian ia menepati konsep jenayah sebagaimana yang difahami dalam konteks perundangan konvensional kerana ia adalah pelanggaran terhadap sesuatu hak awam atau masyarakat. Fungsi hukuman Hudud adalah bersifat menghukum dan juga bagi tujuan pencegahan dan kerana itu salah satu rukun yang perlu ada ialah kesalahan itu hendaklah telah dilakukan dengan niat dan dengan cara sengaja.
Fellow Kanan, Institut Kefahaman Islam Malaysia
Perkataan jenayah dalam Islam mengandungi pengertian yang am dan khusus. Secara amnya ia bererti sesuatu yang tidak baik dilakukan dan ia merangkumi dosa. Dari segi perundangan apa sahaja yang dilarang dalam Islam, jika dilakukan ia adalah satu dosa dan dengan itu boleh ditakrifkan sebagai jenayah dan mempunyai implikasi-implikasi tertentu dari segi hukuman.
Jenayah Hudud adalah pelanggaran hak Allah yang dikenali juga sebagai hak awam atau masyarakat dan dalam masa yang sama merupakan satu dosa besar pada pandangan Islam. Hukuman Hudud tidak boleh digugurkan jika telah sabit dengan bukti di hadapan mahkamah. Begitupun ia boleh digugurkan jika pengakuan itu ditarik balik oleh tertuduh walaupun pada saat-saat akhir sebelum hukuman.
Jenis-jenis kesalahan Hudud dan kukumannya adalah tetap tidak boleh dipinda kerana ia bersifat mandatori. Pendakwaan kes-kes Hudud dibuat oleh pihak pendakwa awam yang mewakili pihak berkuasa dan juga masyarakat keseluruhannya. Oleh sebab yang demikian ia menepati konsep jenayah sebagaimana yang difahami dalam konteks perundangan konvensional kerana ia adalah pelanggaran terhadap sesuatu hak awam atau masyarakat. Fungsi hukuman Hudud adalah bersifat menghukum dan juga bagi tujuan pencegahan dan kerana itu salah satu rukun yang perlu ada ialah kesalahan itu hendaklah telah dilakukan dengan niat dan dengan cara sengaja.
Takzir
ialah satu bentuk pelanggaran hak Allah yakni hak awam dan dalam masa yang sama
juga merupakan satu dosa. Jenis kesalahan takzir disebut dalam syariah, tetapi
hukumannya terserah kepada budi bicara pemerintah atau hakim yang mendengar
sesuatu kes itu. Hukuman yang dikenakan tidak bersifat mandatori kerana ada
banyak pilihan yang boleh dibuat oleh hakim berkenaan dengan mengambil kira
keadaan atau status pesalah, melainkan pihak pemerintah telah menetapkan
hukuman tertentu bagi kesalahan tersebut.
Pendakwaan
bagi kes-kes takzir dilakukan oleh pihak pendakwa awam dan kerana itu takzir
juga mempunyai ciri-ciri jenayah dalam konteks konvensional. Ia juga bertujuan
menghukum pesalah dan juga untuk pencegahan. Yang membezakan takzir dengan Hudud ialah hukuman Hudud sudah ditentukan bagi kesalahan berkenaan dan tidak
boleh dipinda atau diubah kepada hukuman lain.
Qisas
pula ialah kesalahan yang merangkumi sebarang tindakan salah dengan sengaja dan
niat bagi membunuh atau mencederakan seseorang. Ia adalah hukum bunuh balas
bunuh dan cedera balas cedera. Dari segi konsepnya, pelanggaran hak yang
berlaku dalam kes qisas adalah terhadap hak Allah/awam dan juga hak individu
tetapi Islam menganggap hak individu adalah lebih besar dalam hal ini.
Oleh
itu Islam memberikan hak kepada individu berkenaan ataupun warisnya untuk
mengambil tindakan ke atas tertuduh. Lantaran itu ia terserah kepada mereka
sama ada hendak mengambil tindakan atau tidak. Kerana itu kesalahan qisas dari
segi teknikalnya tidak boleh dikategorikan sebagai jenayah mengikut kaca mata
konvensional kerana hak mendakwa bukan terletak kepada pendakwa awam atau
masyarakat.
Manakala
bagi kes-kes yang tidak terjadi akibat adanya niat dan perlakuan sengaja oleh
tertuduh, maka hak mangsa atau keluarganya adalah terhadap pampasan atau ganti
rugi yang dikenali dalam Islam sebagai diyat dan daman. Hukuman qisas juga
boleh ditukar dengan tuntutan diyat atau pampasan jika diinginkan oleh mangsa
atau warisnya dan mereka juga boleh memberikan kemaafan secara percuma kepada
pesalah yang telah disabitkan. Jika kerana sesuatu sebab khusus qisas tidak
dapat dikenakan ke atas pesalah, maka hukuman qisas itu dengan sendiri
digugurkan dan diganti dengan diyat atau pampasan.
Kesalahan
qisas dan diyat sebenarnya merupakan satu bentuk hukuman yang merangkumi tujuan
menghukum pesalah sengaja dan juga memberi pampasan kepada mangsa bagi
kesalahan tanpa niat. Kerana itu ia lebih sesuai dikaitkan dengan undang-undang
tort dalam konteks konvensional melainkan ia melibatkan pihak mangsa atau waris
menuntut qisas dilaksanakan kepada pesalah di mana elemen pampasan tidak
timbul.
Pelaksanaan
undang-undang jenayah Islam pada asasnya merupakan sebahagian daripada ketaatan
umat Islam kepada perintah Allah s.w.t. dan kerana itu mempunyai kaitan yang
sangat rapat dengan soal akidah dan keimanan mereka kepada Tuhan Yang Maha
Pencipta dan Maha Adil. Ini kerana peraturan jenayah seperti mana yang
ditetapkan oleh Allah di dalam al-Quran dan juga sunah Nabi adalah sebahagian
daripada agama Islam itu sendiri.
Dari
segi yang lain pula, hukuman yang dikenakan ke atas penjenayah yang terbukti
bersalah, sebenarnya satu proses penyuciannya daripada dosa yang dilakukan. Ini
membezakan kedudukan hukuman Islam dengan hukuman biasa atau sivil di mana
tidak seperti pesalah yang menerima hukuman di bawah undang-undang syariah yang
akan dikira bersih dari dosa, pesalah di bawah undang-undang biasa tidak akan
menikmati kedudukan yang sama.
Ini
kerana di bawah perundangan biasa, undang-undang dan hukuman tiada kaitan
dengan konsep dosa dan pahala serta perhitungan hisab di hari akhirat. Lantaran
menyedari hakikat inilah kita dapati pada zaman Nabi ada orang yang telah
melakukan dosa dan jenayah dengan rela hati datang menemui Nabi meminta
dibersihkan daripada dosa dan memohon dijatuhkan hukuman seperti mana yang
telah diperuntukkan oleh Allah.
Keadaan
ini tidak mungkin berlaku dalam sistem perundangan biasa, bahkan pelaku jenayah
akan sentiasa berusaha untuk melepaskan dirinya daripada tuduhan walaupun
memang sebenarnya dia telah melakukan jenayah berkenaan.
Sistem
perundangan jenayah Islam juga mengambil kira nilai kemanusiaan sejagat. Ini
jelas dapat dilihat dalam peruntukan qisas bagi kes bunuh dengan niat serta
disengajakan di mana kedudukan dan rasa hati waris mangsa diambil kira dalam
menentukan jenis hukuman yang bakal dihadapi oleh pembunuh. Bagi yang berasa
puas hati jika hukuman balas bunuh dapat dikenakan ke atas pembunuh, mereka
berhak untuk menuntut agar hukuman demikian dilaksanakan. Ini sudah tentulah
akan dapat menghapuskan rasa marah dan keinginan hendak membalas dendam yang
lumrahnya ada pada ahli keluarga mangsa yang mati dibunuh.
Manakala
bagi yang ingin memaafkan pembunuh boleh berbuat demikian sama ada dengan
menuntut pampasan/diyah sebagai balasan ataupun membebaskannya secara percuma.
Elemen pampasan ini sudah tentulah akan lebih bermakna lagi bagi ahli keluarga
mangsa yang berada dalam keadaan yang serba kekurangan dari segi kewangan, maka
sudah tentulah bayaran yang diterima dapat sedikit sebanyak meringankan bebanan
mereka akibat kematian yang disebabkan jenayah berkenaan. Namun begitu bagi
yang inginkan ganjaran pahala dan tidak perlukan wang pampasan mereka boleh
memberikan kemaafan secara percuma, bahkan pilihan inilah yang sangat
digalakkan oleh Islam.
Undang-undang Hudud diperuntukan bagi menggerunkan masyarakat yang ada cadangan untuk
melakukan jenayah berat. Undang-undang ini mempunyai syarat-syarat yang amat
banyak sebelum ia boleh dikenakan ke atas seseorang tertuduh. Kadangkala
kelihatan mungkin agak mustahil untuk mensabitkan seseorang tertuduh melainkan
dengan pengakuan bersalah yang dibuatnya. Ini jelas bagi sesetengah kes seperti
zina yang memerlukan empat orang saksi yang jelas melihat perbuatan itu
dilakukan. Manakala bagi kes-kes yang lain pula sebarang keraguan yang wujud
atau berjaya ditimbulkan akan dengan mudah dapat menyebabkan hukuman Hudud itu
tidak kenakan. Bahkan seseorang hakim yang membicarakan kes-kes sedemikian
dinasihatkan agar sentiasa bersikap terbuka dalam menerima keraguan yang
ditimbulkan. Ini adalah kerana secara prinsipnya Islam melihat adalah lebih
baik tersilap tidak menghukum daripada tersilap menghukum seseorang di dalam
kes-kes Hudud.
Penutup...
Marilah
sama-sama kita memahami apa itu Hudud dan menghadamkan setiap maklumat tersebut
di dalam minda dan hati kita agar mudah untuk menjelaskan kepada sahabat-sahabat
yang salah faham terhadap Hudud. Sama-samalah kita menyokong agar Hudud dapat
dilaksanakan di Negeri Kelantan untuk peringkat permulaan dan bakal diikuti
oleh negeri-negeri lain sekiranya hikmah Hudud tersingkap dan menusuk ke dalam
hati orang-orang Islam dan juga bukan Islam. Jutaan kemaafan sekiranya tulisan
ini terlalu panjang dan mengambil masa yang lama untuk dibaca serta terdapat
kekeliruan. Apa yang baik itu datang dari Allah swt. Dan yang buruk itu datang
dari kelemahan diri aljauhary sendiri.
Assalamualaikum
wbt....
Salam Tuan. Izin share untuk dipanjangkan pengetahuan di blog sy www.peceq.blogspot.com . JazakAllah Bil Khair.
ReplyDeleteSangat faham terima kasih, cuma tak faham isu hudud ni terlalu dipolitikkan sendiri oleh pihak PAS. Kenapa perlu berdolak-dalik jika benar mahu dilaksana? Laksanakan je la senang cerita..
ReplyDeleteSaya fikir TG Datuk Nik Aziz betul. Yang perlu kita ingat ialah, Hudud tidak boleh copy & paste kerana apa yang diturunkan Allah itulah yang terbaik bagi mahluk atau hamba-hambanya. Contoh, jika dihukumkan bahawa mencuri dipotong tangan, maka pastikanlah itu dilakukan. Janganlah mencuri dipotong kuku, atau mencuri dipotong jari. Yang pentingnya ialah rakyat perlu diberi tahu bahawa kalau perbuatan jenayah ini dilakukan oleh mereka, apa hukuman yang akan dikenakan ke atas mereka. Jika mereka tahu, maka mereka akan menghindari perlakuan tersebut.
ReplyDeleteSebagai orang Islam perlu kita tahu dan faham bahawa kita diperintahkan melaksanakan hukumyang diturunkan Allah seperti yang termaktub di dalam al-Quran Surah Al-Maidah ayat 44, 45 dan 47.
Assalam....Aljauhary
ReplyDelete